Denemarken Duitsland Reizen

Roadtrip Denemarken: Met de auto van Rotterdam naar Aarhus

April 13, 2017

Mijn impulsieve vriendin zag de upcoming stad Aarhus in een televisieprogramma voorbij komen, twijfelde geen moment en appte mij: “We moeten naar Aarhus!” Eerlijk gezegd kende ik de stad nog niet, maar na even googlen was ook ik overtuigd: “Let’s do this!” We planden een datum en route en een paar weken later zaten we in de auto op weg naar Aarhus, de culturele hoofdstad van Europa in 2017.  De route: Rotterdam – Hamburg – Aarhus – Bremen – Rotterdam.

We vertrokken donderdagochtend en reden in 4,5 uur naar de eerste bestemming: Hamburg. Daar overnachtten we in een cheap Ibis hotel in het centrum. ’s Middags liepen we heel Hamburg rond en bezochten we de grote toeristische bezienswaardigheden. Waaronder de st. Michelskerk waar ik me over al mijn hoogtevrees heen moest zetten om hem te beklimmen. De toren is hoog en de trappen zijn gammel en met gaten waardoor je naar beneden kunt kijken. Geen succesvolle combinatie voor iemand met hoogtevrees Gelukkig was het uitzicht het waard en konden we met de lift weer naar beneden.

Vervolgens liepen we door de hipste buurt van Hamburg: het Karoviertel in St. Pauli. Deze hele wijk wordt gesierd door streetart en is gevuld met leuke winkels en koffietentjes. Ook vind je er de Reperbahn, vergelijkbaar met de Wallen. Maar ook een leuke straat die aan hete inde van de middag tot leven komt met foodtrucks, cafés en muziek. Wij liepen door naar een wat meer afgelegen plek waar Altes Mädchen zit. Een brouwerij en biergarten met honderden soorten bier.

De volgende dag reden we door naar Aarhus.  Vanaf Hamburg is het nog ongeveer vier uurtjes rijden. De wegen in Denemarken zijn over het algemeen lekker rustig. Ook in het centrum van Aarhus is het rijden heel makkelijk. Alles is duidelijk aangegeven en er is vrijwel geen druk verkeer. Wij sliepen in een AirBnb in de studentenwijk Trojborg, vlakbij het bos, het strand, de haven en… de beste ijssalon van Denemarken!

Aarhus is letterlijk een jonge stad, want het heeft gemiddeld de jongste bewoners van heel Europa. Dat zie je ook op straat: er lopen veel studenten en jonge gezinnen. Dat komt o.a. doordat Aarhus een grote internationale universiteit heeft. Het voordeel daarvan is dat er heel veel goedkope eettentjes te vinden zijn en de prijzen over het algemeen wat lager liggen dan in de rest van het dure Denemarken.

Verder is de stad heel rustig, maar niet ongezellig en vooral heel veilig. Alles is goed bereikbaar met bussen en de grote musea zijn duidelijk aangegeven. Hoewel je dus goed met de bussen overal kunt komen, is het wel fijn om een auto te hebben. Er zijn veel gratis parkeerplekken rondom het centrum van Aarhus en de omgeving van de stad (Jutland) is ook erg mooi groen. Je kunt door de bossen rijden en naar het strand. Ik vond het heel leuk om hier een beetje doorheen te touren met de auto.

Drie dagen lang verkende we Aarhus. Ik zal hier binnenkort nog een uitgebreide blog van maken, maar het is wel duidelijk waarom het gekozen is tot culturele hoofdstad. Je hebt er schattige, historische straatjes, maar je hebt ook veel goede musea. Den Gamble By bijvoorbeeld, een openluchtmuseum waar je door de tijdperken 1800, 1920 en 1970 kunt lopen. Ook het museum Aros heeft veel indruk op me gemaakt. Niet alleen om de super indrukwekkende tentoonstellingen, maar ook om de glazen regenboog waar je doorheen kunt lopen.

Hotspots heeft Aarhus ten overvloede. Eten doe je bij sterrenrestaurants of hippe tentjes en shoppen kun je  bij  de grote merkketens of Deense designwinkels. Mijn favoriete plek was Aarhus Streetfood. Een loods bij de haven die van binnen gevuld is met tientallen foodtrucks en picknicktafels. Zo gezellig en vooral ook heel erg lekker eten!

Op zondag reden we ‘s avonds weer terug naar Duitsland. Dit keer naar Bremen waar we ‘s avonds laat in een weghotel incheckte. De volgende dag zijn we nog even Bremen ingegaan om langs de leukste en gezelligste straatjes te lopen. Rond 2 uur zaten we weer in de auto terug en iets na het avondeten waren we weer in Rotterdam.

Het was een heel erg geslaagd lang weekend! Van het hippe, industriële Hamburg naar het moderne, groene Aarhus en terug via de historische stad Bremen. Het is van alles wat en dat op maar drie volle tanks. Ook een aanrader als je met een klein budget op reis gaat, want wij waren voor vervoer+overnachtingen+eten zo’n 360 euro kwijt.